Verbonden partijen

Stichting RvN@ (i.o)

Bestuurlijke en ambtelijke vertegenwoordiging

RvN@ is opgezet als een stichting met een stichtingsbestuur, een raad van advies, een eigen ondersteuningsbureau met een programmadirecteur en 'doekracht' in de vorm van aanjagers van projecten, een bouwteam en RvN@LAB. De gemeente Nijmegen heeft zitting in en draagt bij aan het bestuur, de raad van advies, het bouwteam en diverse projecten.  

De afgelopen vijf jaar heeft RvN@ op verschillende manieren triple helix partners aan zich weten te verbinden die actief met kennis, tijd en middelen bijdragen. In de focus op de drie thema's Circulair Ondernemen, Food & Health en Smart & IT zijn er op fase 1 niveau zogenaamde raden ontstaan waarin ondernemers onderwijs en overheid zich onder de vlag en regie van RvN@ verenigen en regionale programma's ontwikkelen om te innoveren en de economie te versterken.

Met de opgedane ervaringen, het ontstaan van de raden en de groeibehoefte past de oorspronkelijke klassieke bestuursvorm niet bij het nieuwe innovatie-ecosysteem. Voor een structurele inbedding van onderwijs en de raden op de focusthema's is een sturende plek in het innovatie-ecosysteem van belang. Hierboven het concept van het nieuwe model.

Statuten

In de oprichtingsakte zijn de statuten van de stichting vastgelegd. Deze zijn in het voorjaar 2020 geactualiseerd en de laatste versie is via de onderstaande link te lezen en downloaden.
Statuten Stichting Rijk van Nijmegen@

Meer informatie over de programma’s en projecten staat beschreven op de website www.rvnhub.nl.

Bestuur
Het dagelijks bestuur bestaat uit maximaal zeven bestuurders. In de nieuwe vorm is de verdeling 3 wethouders EZ, 1 Rabobank, 2 mkb- ondernemers en 1 onderwijsbestuurder. Voor de gemeente Nijmegen is de wethouder Economie (John Brom - 2022) door het college van burgemeester en wethouders benoemd als bestuurder.

Op 10 juli 2018 zijn de statuten van de stichting gewijzigd. Tot juli 2018 zaten er alleen partijen in het dagelijks bestuur die ook bijdragen aan de financiering van de stichting (Rabobank en deelnemende gemeenten). Nu is ervoor gekozen om het bestuur in lijn met de triple helix samen te stellen, waarmee ook andere partijen deel kunnen nemen in het bestuur.

Programmabureau, directeur en ondersteuningsorganisatie
Het programmabureau is het uitvoerende orgaan van de beweging van RvN@. De directeur van het programmabureau heeft de dagelijkse leiding van de Stichting. De directeur wordt in ieder geval ondersteund door een programma-assistent en een communicatie-expert.
Afhankelijk van de jaarplanning van RvN@ en de daarbij benodigde kennis en expertise, kan de programmadirecteur besluiten tot het inhuren van extra ondersteuning. De programmadirecteur doet hiertoe jaarlijks een voorstel in het jaarplan.

Raad van Advies
Het Bestuur laat zich bijstaan door een Raad van Advies (RvA) en bestond uit vertegenwoordigers van de sectoren Zorg, Wonen, Onderwijs, Ondernemers, Studenten en de founding partners die niet vertegenwoordigd zijn in het bestuur. De Raad van Advies is aangepast. Elke raad levert een vertegenwoordigend kernteam bestaande uit 1 ondernemer, 1 onderwijs, en 1 overheid. De drie raden leveren hiermee in totaal 9 leden. Deze worden aangevuld met 4 wethouders EZ van de gemeenten en 2 onderwijsbestuurders die allen niet in het dagelijks bestuur van RvN@ zitten.

De wethouders EZ kennen reeds een regionaal economisch overleg waarin zij onderling RvN@ kunnen agenderen. De onderwijsbestuurders overleggen onderling met hun vertegenwoordiger in het bestuur over de koers.
De RvA adviseert het bestuur met als doel richting geven en prioriteren op de inzet van RvN@. De RvA heeft tevens tot doel het versterken en verbreden van het netwerk en de zichtbaarheid van RvN@ de inzet van de kennis en expertise van de leden van de RvA. Leden van de RvA kunnen deze rol bijvoorbeeld vervullen door op een Meeting of Mind hun kennis en netwerk te delen.
De RvA kan (niet-bindend) adviseren over Meerjarenplan en Jaarplan (inclusief begroting en jaarverslag) en wordt om goedkeuring gevraagd bij wijziging van statuten en zaken rondom fusie of ontbinding van de stichting.

Bouwteam en achterban Bestuur en Raad van Advies
Naast het programmabureau is het Bouwteam georganiseerd. Dit team bestaat uit vertegenwoordigers van de founding partners van RvN@ (gemeenten en Rabobank), uit het onderwijs en zorg, en de directeur van het programmabureau. Overwogen wordt nog of andere sectoren, zoals de bouwsector in het kader van circulair bouwen, ook aan zou moeten sluiten.
Het Bouwteam zorgt voor de concrete invulling van de inhoudelijke verbinding tussen de doelen en activiteiten van RvN@ en de uitvoering van de economische agenda van de regio. De economische agenda van de regio betreft voornamelijk de agenda’s van de founding partners. Indien relevant aangevuld met de economische agenda’s van de aangesloten sectoren.
Het programmabureau organiseert tenminste zesmaal per jaar een bijeenkomst met het Bouwteam. In het Bouwteam worden de resultaten besproken van de activiteiten en projecten in relatie tot de economische agenda van de regio en de individuele deelnemende partners. Daarnaast is het Bouwteam verantwoordelijk voor de uitvoering van actiepunten die volgen vanuit het bestuur en de raad van Advies. Ook wordt het Bouwteam benut bij het leggen van (verbindingen en het identificeren van economische kansen. Het karakter van het Bouwteam is hiermee veranderd ten opzichte van de situatie voor 2020. Het Bouwteam krijgt het karakter van een inhoudelijk betrokken linking pin tussen de economische agenda’s van de regio (founding partners) en RvN@. De leden van het Bouwteam zijn ambassadeurs van en linking pin tussen RvN@ en de eigen organisaties.

Deze pagina is gebouwd op 10/21/2024 12:06:17 met de export van 10/21/2024 11:41:12