Algemene informatie
Op initiatief van de ondernemers in het Rijk van Nijmegen is in 2016 met steun van de Rabobank en zeven gemeenten de beweging Rijk van Nijmegen2025/RvN@van start gegaan. Vanwege de verbreding van de geografische focus naar de lifeportregio, is de naam in 2025 veranderd naar Lifeport@. Lifeport is het gebied rondom de steden Nijmegen, Arnhem en Wageningen. Lifeport@ is een dynamische beweging van ondernemers, overheden, instellingen, investeerders en inwoners. Lifeport@ stimuleert innovatie en economische groei, krijgt mensen aan het werk, geeft meer studenten toegang tot het bedrijfsleven en laat tegelijkertijd de sociale samenleving in de regio meeprofiteren. Het doel van de stichting is om de regio sociaaleconomisch te versterken. Het samenwerkingsverband is opgezet door de gemeenten in het Rijk van Nijmegen, samen met de Rabobank, tezamen de founding partners. Nadien zijn ook mkb-ondernemers en de sectoren Onderwijs, Zorg en Wonen aangesloten. Zij nemen deel via een afvaardiging in Bestuur of de Raad van Advies. De opschaling van activiteiten naar de Lifeport regio zal in de governance nog moeten verwerkt.
Lifeport@ is oorspronkelijk een brede sociaal-maatschappelijke beweging die zich naast economische ontwikkeling vooral toelegde op de ontwikkeling van het welzijn van de inwoners. Het lopende meerjarenplan is dat van 2024-2028.
De ambitie van Lifeport@ voor de periode 2024-2028 borduurt voort op de ingezette koers, maar verlegt de focus naar het versterken van de economische ontwikkeling van de regio door innovatiekracht van het mkb te vergroten en de inzet van het onderwijs daarbij. Deze ambitie is vertaald in drie strategische doelen:
1) Het versterken van de samenwerking en kennisuitwisseling binnen de regio door het verbinden van mkb-bedrijven, overheden, studenten en (onderwijs)instellingen;
2) Het behouden en ontwikkelen van talent voor het mkb in de regio;;
3) Het bevorderen van markt- en productinnovaties in het mkb.
De regio heeft een sterke kennisbasis in de sectoren Digital, Food&Health en Circulair en Energy.
Op deze thema’s en verbindingen daartussen liggende innovatiekansen voor het mkb in de regio. Lifeport@ richt zijn inspanningen en inhoudelijke focus in de periode 2024-2028 daarom op deze thema’s om de doelstellingen te realiseren:
- Digital: De digitale wereld ontwikkelt zich in hoog tempo. Dit thema betreft de slimme inzet van IT en digitale innovaties door het mkb. AI en cybersecurity zijn specifieke aandachtsgebieden;
- Food & Health: Binnen dit thema staat innovatie in (de duurzame productie en verwerking van) voedsel en gezondheid van de inwoners centraal. Binnen dit thema valt ook de zorgsector;
- Circulair en Energy: Lifeport@ staat voor een duurzame regio. Het realiseren van een circulaire economie in de regio is een van de focusgebieden, bijvoorbeeld op het gebied van circulair bouwen. Dit betekent stimuleren van circulair ondernemen door innovatie en de ontwikkeling van circulaire producten, onder meer met de Circulaire Kickstart. Maar ook worden (bestaande) communities (European Green Capital) en (nieuwe) ondernemers ondersteund bij markttoetreding met circulaire producten of diensten.
Door het toenemende belang van de energietransitie en netwerkcongestie is in 2022 het thema Energy toegevoegd. De naam van deze themalijn is Circulair & Energy geworden.
Lifeport@ zet hiervoor diverse instrumenten en activiteiten in:
- Community-ontwikkeling: het organiseren van bijeenkomsten;
- Lifeport@Lab waarbij studenten worden ingezet bij het oplossen van ondernemersvraagstukken of (door)ontwikkelen van innovatieve ideeën;
- (Financieel) ondersteunen van max. 30 projecten die passen binnen de ambities, strategische doelen en prioritaire thema’s van Lifeport@;
Het ontwikkelen en behouden van goede arbeidskrachten door het verbinden van ondernemers en onderwijsinstellingen voor een betere aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt.
- Productontwikkeling zoals masterclasses, bedrijfsscans, cursussen zoals o.a. Circulaire Kickstart, Business Canvas, Acceleratieprogramma startups, communicatie toolbox en innovatieve producten of diensten die binnen de projecten worden ontwikkeld.
Het meerjarenplan Lifeport@ 2024-2028 voorziet in een groeistrategie . De Commissie Groeistrategie heeft het fase-model ontwikkeld. Hierin vormt fase 0 de basis infrastructuur (onderhoud netwerk - communicatie - faciliteren ontmoetingen - ontwikkeling van projecten). Fase 1 zijn concrete projecten die Lifeport@ van A naar B brengt met een eigen begroting. . Onderdeel daarvan is ook dat wordt opgeschaald naar de lifeportregio Arnhem Nijmegen, in samenwerking met The Economic Board en de Groene Metropool Regio.
Meer informatie over de programma’s en projecten staat beschreven op de website van
Lifeport@ ( Home - Lifeport@ (Lifeporthub.nl) )